Case:
Vi har med en børnegruppe fra 2. klasse at gøre der er inaktive og sidder meget indendørs. De ikke har den store interesse i udendørs aktiviteter, og kender ikke meget til udelivet, og dette vil vi gerne være med til at give dem mere viden om, og forhåbentlig få gjort mere interessant. Måden vi vil gøre dette på, er bl.a. med hjælp fra SMTTE Modellen, som i kan se herunder.
Sammenhæng:
At få børn ud i naturen og give dem et kendskab til madlavning fra bunden og fødevarehåndtering.
Mål:
Vi vil gerne lave mad over bål med børnene, da vi gerne vil lærer dem om madlavning fra bunden, fødevarer håndtering, samarbejde, brugen af redskaber og sikkerheden både om bålet og med div. Redskaber, samt at opnå en grundlæggende viden om hvordan man begår sig i naturen.
Tiltag
- Vi giver børnene mulighed for at behandle fødevarer.
- Vi laver bål og madlavning over bål.
- Vi giver børnene viden om naturen og det at opholde sig i det, bålet, fødevarer håndtering, madlavning.
- Vi giver børnene mulighed for at bruge sanserne ift. madlavningen.
Tegn
- At børnene fortæller om tiltagene.
- At børnenes fantasi udfolder sig med udgangspunkt i tiltagene.
- At børnene genkender sanseoplevelserne i sammenhæng med aktiviteten.
Evaluering
- Interview med børnene undervejs og bagefter(fx ved at lade dem tage billeder/videoer af det de synes er spændende)
- Observation af børnene(reaktioner, kropssprog)
Modellen kan vi først få brugt og prøvet når vi kommer ud på tur med børnene, men det var stadig rigtig spændende at skulle prøve at tænke de forskellige områder ind i vores planlægning og formål med aktiviteterne. Vi glæder os til at prøve det i praksis :)
Hilsen Heidi, Lasse, Anne, Simon og Anders :)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar