Intelligenser og læring - 9 forskellige.
Musikalsk intelligens
Krops-kinæstetisk intelligens (bevægelse, kropslighed)
Logisk-matematisk intelligens
Sproglig intelligens
Spatial intelligens (rumlig orientering og forståelse)
Interpersonel intelligens (Forståelse af og kontakt med andre)
Intrapersonel intelligens (forståelse af og kontakt med sig selv)
Naturalistisk intelligens (forståelse af og kontakt med naturen)
Åndelig eksistens (eksistentiel bevidsthed)
Tænk over en aktivitet I har lavet, hvor I har arbejdet ud fra flere af disse intelligenser. Var det bevidst/ubevidst? Hvad gik godt/skidt? Hvordan reagerede gruppen? Reagerede alle ens? Beskriv den
klatring med David
- Krops-kinæstetisk intelligens (bevægelse, kropslighed)
- Man skal kunne bruge sin krop for at kunne kravle op. Det er bevidste handlinger, da man er nødt til at forholde sig til hvordan man bevæger foden for at komme op, hænderne for at løfte, selen for at kunne komme videre, osv. Der er balance og motorik i bevægelserne.
- Interpersonel intelligens (Forståelse af og kontakt med andre)
- vi var nødt til at kunne forholde os til andre og deres oplevelse af at kravle i træer. Ikke alle er måske lige glade for det. hvis der opstår panik i toppen eller andet, skal vi kunne forstå og hjælpe. der skal læres af dem der kan til dem der ikke kan.
- Intrapersonel intelligens (forståelse af og kontakt med sig selv)
- Hvis vi ikke har forståelse for os selv og vores egne handlinger, kan det være svært at have for andre. Vi skal kende vores egne grænser og kompetencer, så vi ikke sætter os selv og andre i fare eller lign. vi skal kunne vurdere os selv i de forskellige aktiviteter/oplevelser. “Tur efter evne”
- Sproglig intelligens
- Vi skal kunne formidle vigtige informationer fx sikkerhed osv i en forstand hvor andre kan være med, og det er forståeligt for alle. på samme måde hvis det handler om læring.Naturalistisk intelligens (forståelse af og kontakt med naturen)
- Vi skal have en forståelse for naturen, og brugen af den. i denne forbindelse er det vigtigt at vi kan vurdere om grene kan holde, om træet er stærkt nok osv. Hvordan vi kan bruge træet til hjælp på vej op i stedet for det bliver en forhindring mm.
Forestil jer andre situationer, hvor det vil være hensigtsmæssigt for nogle børn at arbejde ud fra andre intelligenser end de oplagte – hvordan kunne det stilles op?
1 Skriv en case – tag gerne udgangspunkt i jeres valgfag
Vi har med 10 asyl børn og deres forældre at gøre. Vi har valgt at lave nogle friluftsliv aktiviteter i form af vilde lege og bål. Nogle taler bedre dansk end andre så vi må være meget bevidste om hvordan vi formidler vores aktiviteter til dem.
2 Brug SMTTE-modellen til at stille en aktivitet op
Sammenhæng: Er for at give dem en fornemmelse af, hvad dansk friluftsliv er.
Mål: Vi vil gerne give dem en forståelse for den danske natur, og forskellige aktiviteter vi som “dansker” laver i den. Vi vil vise de mere traditionelle og rolige måder at tilbringe tid i naturen på, og samtidig sætte lidt grænseoverskridende aktiviteter i gang. Vi vil lære dem omkring opbygning af bål, og hvordan man bager snobrød, og lege nogle vilde lege, samt træklatring.
Tegn: Vi skal holde øje med humøret i de forskellige personer, deres deltagelses inititativ og mærke deres grænser af. Vi skal lytte til deres udsagn og observere deres kropssprog. Om kendskabet til omgivelserne bliver mere og mere vant.
Tiltag: Tiltag hen af vejen kan være ændringer af lege og aktiviteter, alt efter hvordan vores målgruppe modtager dem. vi kan regulere i vores egne ideer, aktiviteter og måden vi lære fra os på, således de igen tilpasses situationen.
Evaluering: Vores evaluering vil blive løbende, samtidig med vores obersaverationer. Vi vil have en slut evaluering efter dagen er ovre. som evaluering vil vi også tage billeder og videoer samt andet medie dækkende redskaber, samt bruge de udsagn fra målgruppen der er kommet i løbet af dagen.
Skrevet af Heidi, Anne, Lasse, Simon og Anders.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar